Skip to main content

Ze zingen fantastisch

24 maart 2013

Door Femmy Fijten -

Nooit was het zo koud op weg naar Musis Sacrum alsof we de allervroegste lijdensweg ooit gingen beleven. De jaarlijkse traditie met zijn vieren, zij uit Zuid Holland en wij thuis in Arnhem, is genieten van de Matthäus Passion.

Onze vrienden houden net als wij van Bach. Hij is een echte kenner en draagt de partituur mee onder zijn arm. Een lijvig boekwerk. De anderen zijn net als ik vooral liefhebber. Bij het binnenlopen zie ik dat Frank Fritschy verhinderd is. Onze evangelist is geveld door de griep. Wij delen een lange historie met Frank, dus ik zeg: “Hè jakkes, Fritschy zingt niet. Wie neemt het waar?” Henning Klocke blijkt de gelukkige. Wij hebben hem een keer eerder gehoord. Een geheel andere evangelist dan Frank, maar dat wil niet zeggen dat het verkeerd is.

Wat expressiever en theatraler, een enkele keer schiet hij uit de bocht, maar dat past allemaal wel in het verhaal. Heerlijk goed te verstaan net als de formidabele Jezus, vertolkt door Hans Christian Hinz, wat heeft die man een van godgegeven stem. Helder, prachtig. Ik ben al met de recensie begonnen voor ik in de zaal zit, merk ik. Zoals gewoonlijk op de zondagmiddag is de zaal stampvol. Voor de pauze starten we met drie koren. Het middelste, het jongenskoor is het Sacrementskoor uit Breda, na het laatste koor voor de pauze: Mensch, bewein dein Sünde Gross.. weet ik dat ik ze na de pauze zal missen. Ze zingen fantastisch, maar het is een nogal een beweeglijk groepje met hele kleine jongetjes erbij in veel te grote pijen, wat wel grappig oogt.
Na de pauze hebben we nog twee koren, beide van Toonkunst. Ik geloof niet dat ik Toonkunst ooit mooier heb horen zingen. Hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik dat elk jaar denk. De koralen, dat dacht ik althans, werden iets sneller gezongen, (op het slotkoor na), ik vond dat stuwend en spannend. De uitvoering was verder ingetogen en toch met gevoel voor dramatiek. Mijn vriendin had jaar twijfels bij de extra gebaren en handelingen, maar mijn man en ik vonden het geslaagd, en wij zijn echte Arnhemmers.

Een van de mooiste koralen is Haupt voll Blut und wunden. Misschien komt deze melodie je bekend voor, al luister je niet naar klassieke muziek. Thema’s van klassieke muziek worden in de popmuziek vaak gebruikt. American tune van Simon and Garfunkel komt van Bach. Van de solisten heb ik Jezus al genoemd, maar dit keer waren ze echt allemaal goed. Ik ben zelf een voorstander van een alt boven een altus maar ik zou Dave ten Kate echt te kort doen als ik dat vol bleef houden. Hij zong prachtig. De altus boft met zijn aria’s, wat een geweldige stukken zijn dat.

Mijn vrienden vonden dat ik met name de uitvoering van het recitatief 74 met de aria Mache dich, mein Herze rein moest noemen om de bas Bert van der Wetering te prijzen. De tenor André Post zo soepel en vlot, alsof het een gemakkelijk stuk betrof, de sopraan Hanneke de Wit, ik doe ze te kort door in maar één zin te schrijven hoe goed ze zongen. Ach, die Hanneke… ik love een sopraan.
Nog even over HGO, jarenlang dweepte ik met Remi Baudet die vroeger viool speelde bij het Erbarme, hij is op raadselachtige wijze verdwenen. (Is nu concertmeester bij Het orkest van de achtiende eeuw NvR)Alexej Pevzner nam zijn plaats in. Bij Gebt mir meinen Jesum wieder soleerde violiste Marjolein van Dingstee en dat deed ze goed! Chapeau. Het lijkt wel of Bach speciaal heeft geschreven om iedere muzikant een beurt te geven. Het orgelspel wordt extra versierd door Dirk Luijmens. Een viola de gamba, dat instrument kom je niet zo vaak tegen, prima gezaagd door Ralph Rousseau Meulenbroeks. Mijn vriend zei mij dat ik in dit stukje beslist iets over de fluiten moest vertellen bij het openingskoor. Die spelen zo prachtig, zei hij, en ik ben het met hem eens.
Nu tijd voor een kritische noot, Bachs naam ontbreekt op de balkonrand in Musis. We hebben besloten, unaniem, dat Wagner plaats moet maken voor de grootste componist ooit.